głos i oczy nigdy nie kłamią.
. Światowy Dzień Głosu: Głos nie kłamie [wywiad]
Dodano: 16 kwietnia 2014, 7:15 Autor: Sylwia Zarzycka

O tym, że na co dzień go nie zauważamy, a gdy go zabraknie jest bardzo źle rozmawiamy z Władysławem Pitakiem, wieloletnim koszalińskim logopedą, pedagogiem kultury, aktorem i chórzystą.
- Czym jest głos?
- Głos jest jednym z elementów komunikacji międzyludzkiej. Ale co ciekawe, zgodnie z badaniami, w trakcie komunikacji zwracamy na niego uwagę tylko w siedmiu procentach. Najważniejsza jest tzw. komunikacja pozawerbalna, na którą zwracamy uwagę aż w 55 procentach.
- Gdy ktoś traci głos, jest to dla niego tragedia porównywalna z utratą wzroku czy słuchu? - Tak, gdy tracimy głos, wtedy dopiero okazuje się jak bardzo on jest dla nas ważny. Utrata głosu wiąże się bowiem z niemożnością komunikacji. Często jest tragedią.
- Z jakich powodów tracimy głos?
- Często dotyczy to ludzi po udarach mózgu, operacjach krtani, ale także osób, które przeszły traumę.
- Jest możliwość wówczas przywrócenia funkcji mowy?
- Oczywiście, choć nie we wszystkich przypadkach. Ja w swojej pracy, jako, że jestem aktorem i śpiewam w chórze, stosuję m. in. muzykodramę. Osobami, które mają problemy z głosem i mową w wyniku zaburzeń i chorób neurologicznych zajmują się neurologopedzi. W przypadku utraty głosu z powodu traumy, według mnie, najlepsze skutki przynosi terapia behawioralna.W przypadku np. jąkania stosuję terapię paradoksalną. Na przykład pacjent "sztucznie" się jąka. On przekonuje się, że jest w stanie nad tym zapanować. Dobrym rozwiązaniem jest także nagrywanie pacjentów. Mają oni wówczas możliwość zobaczenia siebie z boku, tego jak mówią, jakie wykonują przy tym gesty, jak wygląda ich mimika.
- Czym różni się praca z dziećmi od pracy z dorosłymi?
- Z dziećmi trzeba pracować tak jak z dorosłymi, tylko lepiej. Jednak różnice w pracy, szczególnie w przypadku małych dzieci, oczywiście są. Jeśli małe dziecko ma problemy z porozumiewaniem się, pierwszą osobą, którą trzeba poddać terapii jest jego matka. Uważam bowiem, że w przypadku, gdy zaburzenie nie jest spowodowane chorobą, wtedy u jego podstaw leżą relacje w rodzinie dziecka.
- Głos określa nasz charakter?
- Oczywiście. Zdarzają się sytuacje, gdy w danej osobie coś mi nie gra, wiem, że coś jest w niej sztucznego. Wtedy decyduje głos. Bo głos i oczy nigdy nie kłamią.
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/articl … F140419785 . http://www.senior.pun.pl/viewtopic.php?pid=615#p615
|
.
Władysław Pitak
Posiada wszechstronną wiedzę i umiejętności w zakresie kształcenia zdolności twórczych i terapii nerwic, wad i zaburzeń mowy, czytania i pisania. Przez wiele lat aktywnie uczestniczył w różnych formach terapii i ekspresji estetycznej, był wykładowcą i jest trenerem w dziedzinie:
- kultura żywego słowa i metodyka pracy kulturalno-oświatowej - relaksacja i animacja muzyczna - komunikacja interpersonalna i ekspresja dramatyczna - psychopatologia i psychoterapia - muzykoterapia jako zabieg sanatoryjny - trening aktorski w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych
w szkołach i uczelniach: - Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku - Akademia Muzyczna w Gdańsku - filia w Koszalinie - Uniwersytet w Gdańsku - Podyplomowe Studium Logopedyczne - Policealne Studium Socjoterapii - Koszalin - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Podyplomowe Studia Arteterapii
Prezentował swoje dokonania na sympozjach, warsztatach i konferencjach naukowych dot. kształcenia zdolności twórczych i leczenia chorób psychosomatycznych przy pomocy muzyki i ekspresji dramatycznej.
Oto niektóre z tematów:
1. Kształcenie zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym przy pomocy zabawy dramatycznej. (referat i warsztat na II Międzynarodowym Seminarium Muzycznym "Bliżej muzyki - bliżej człowieka" Kraków 1985) 2. Techniki artystyczne i logoterapia w usuwaniu zaburzeń osobowości. (pokaz warsztatu na Międzynarodowych Warsztatach Artystycznych - Wenecja 1986) 3. Stres i lęk w życiu dzieci i Młodzieży - zapobieganie i zwalczanie. (referat na IV Krajowej Konferencji Muzykoterapii, Cieszyn 1987) 4. Wpływ muzykoterapii stosowanej w uzdrowisku Kołobrzeg na uzyskane efekty lecznicze. (referat na Ogólnopolskim Sympozjum Naukowo-Szkoleniowym Sekcji Medycyny Psychosomatycznej - Kołobrzeg 1989) 5. Terapia logopedyczna z elementami psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Zastosowanie technik relaksacyjno-treningowych i ekspresji dramatycznej w czasie turnusu rehabilitacyjnego dla grupy chłopców w wieku 14-15 lat, z zaburzoną płynnością mowy i zaburzeniami emocjonalnymi, związanymi z wiekiem dorastania. (współorganizacja PZJ- Olsztynek 2001) 6. Internet w Akcji Katolickiej - Akcja w internecie. (referat na II Katolickim Sympozjum Wirtualnym Evangelicum: Misja Kościoła a informatyka. Legnica 2002) 7. Techniki relaksacyjne w leczeniu chorób kardiologicznych w sanatoriach i szpitalach Dolnego Śląska. ( warsztaty i szkolenia rehabilitantów - Kudowa Zdrój-Wrocław 2004) 8. Jak radzić sobie ze stresem w pracy dziennikarskiej- relaks i asertywność. (wykład i pokaz warsztatu podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy i Wydawców Prasy Lokalnej- Niepołomice k/Krakowa - 2004) 9. Techniki relaksacyjne i autogenne w jaskiniach solno-jodowych (warsztaty i pokazy - Opole, Kudowa Zdr., Polanica Zdr., Duszniki Zdr., Lądek Zdr., Szczawno Zdr., Zielona Góra 2004-2005) 10. Trening dramatyczny w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych (warsztat w czasie II Ogólnopolskiej Konferencji "Klucz do mądrego życia". Skierniewice'2005) 11. Muzykoterapia jako zabieg sanatoryjny (cykl wykładów i warsztatów na Uniwersytecie M.C.Skłodowskiej. Lublin- 2005) 12. Gry psychologiczne w małżeństwie - odpowiedzialność w komunikacji społecznej (warsztat w czasie Ogólnopolskiego Forum Odpowiedzialności. Skierniewice'2006) 13. Techniki muzyczno - dramatyczne (muzykodrama) w terapii zaburzeń dzieci nerwicowych (prelekcja w czasie II Konferencji Logopedycznej pt. "Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi, jeden cel" na Wydz. Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu w dniu 2 marca 2013 r.) 14. Muzykodrama w terapii rodzin dzieci jąkających się (prelekcja podczas Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej pt." Zmienić jakość życia - społeczne korzyści terapii jąkania" na Wydz. Filologicznym - Podyplomowym Studium Logopedycznym UMK w Toruniu w dniu 19 października 2013 r.)
W praktyce terapeutycznej posługuje się nowoczesnymi metodami relaksacyjno-treningowymi, w oparciu o rzetelną diagnozę - w ścisłym kontakcie z lekarzami - specjalistami oraz nauczycielami i pracownikami socjalnymi.
kontakt: logopeda@logos.pomorze.pl tel. +48 94 340 60 06; +48 600 809 254
www.logos.pomorze.pl Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS"

.
|